Utforskande på nya sätt med olika material.

Att variera materialen och undervisningssätten i förskolan kring samma lärobjekt, i vårt fall natur och teknik, skapar nya och fler dimensioner för barnen. Detta bidrar i sin tur till fler tillfällen att samtala och uttrycka tankar, använda språk och begrepp, leka med ord, relatera till något och uppleva samma fenomen, på ett annat sätt. (Mer om detta finns att läsa om ”Att undervisa barn i förskolan” (Doverberg, Pramling 2013).) Så att använda ofärdigt material utan ett enda specifikt ändamål att ha till färdiga leksaker breddar barnens lek och skapar förutsättningar för kreativitet och fantasi. Här bygger vi med det ofärdiga och bjuder in bilar, gubbar etc. Vi byggde broar, slott med torn, vägar och sluttningar med mera. Och vi fick samtidigt in mycket förutsättningar för att bredda den sociala kompetensen, med samarbete, lyhördhet, samförstånd, respekt och kommunikation.

När vi får paket hit till förskolan så får vi ibland rolig bubbelplast som vi naturligtvis tar fram till barnen att leka med  och uppleva på ett pedagogiskt vis.

Vi vill även passa på att tacka för en trevlig dropin-eftermiddag! Så roligt att få tillfälle att träffas lite längre stund, här på förskolan i samband med hämtningen och samtidigt få lite fika i sig! Barnen har pratat mycket om upplevelsen positivt i efterhand.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.