Efter ”Högstorp flyger”-uppstarten så har barnen varit mycket intresserade av saker som rör sig, generellt. Vägen här utanför förskolan ser vi mycket bättre nu när vi är ute på stora gården och har fönster från avdelningen som vetter ut mot vägen. Stora gården erbjuder även mer lek och utforskande ur NT-aspekt tack vara cyklarna och att det blir en rullning nedåt i vår lilla backe, samt motstånd uppför – samt att det blir lättare om en vän knuffar på och tyngre om man skjutsar två vänner på ”kompiscyklarna”. Så att rikta in vår blick mot HJUL kändes som ett naturligt steg i vårt NT-tema. Och därigenom formen cirkel samt olika andra mattebegrepp gällande talramsan 1-10, färg och form.
Så på vår temasamling med musik/rytmik/drama, i tisdags och idag, mötte vi återigen Ellen som ville ut på äventyr och vill utforska saker som rullar. Vad är det då som rullar? ”Bilar och cyklar!” svarar ett utav barnen spontant! Precis! Till instrumental musik leker vi att vi kör bil, tar på oss bälten och startar motorerna etc och leken ihop blir fantasifull och flexibel. De första gångerna är leken vuxenledd med olika lekmoment som vi stöter på i vardagen ex stanna för rödljus, köra snabbt och sakta, stanna för tanten som går över vägen med mera. Som inspiration och vägledande exempel. (Men ju fler gånger vi leker denna fantasilek så kan barnens erfarenheter och ideér styra leken och alla lekförslag är välkomna!) Idag mötte vi även Karlsson som fått punka på sitt däck som vi behövde kolla upp. Vilket däck var det som läckte luft? Hur många däck har han på sin bil? När vi har hittat punkan och lagat det med tuggummi så märker vi att det där inte alls hjälpte – vi behöver experthjälp. Och vilken kan då hjälpa oss som vi gärna ropar efter? Jo, STÅLMANNEN! (Barnen älskar att i fria leken klä ut sig till superhjältar så vi bakar naturligtvis in detta även i samlingen.)Så vi sjunger med rörelser ”Här kommer Stålmannen, ur sin telefonkiosk…” Stålmannen fixar punkan med tejp och flyger sedan vidare.
Då är det dags för att hoppa på nästa sak som rullar. Cykeln! Så vi tar på oss hjälmarna, på lek, och idag även vantar och halsduk (för det är lite kallt ute idag) och leker att vi cyklar ihop till nästa instrumentala låt. Uppför backar, och nerför backar, hit och dit, start och stopp. Sen testar vi plingklockan och gör en egen rassel-och-pling-orkester med triangelspel när vi sjunger ”Jag har en cykel som är blank”.
Sen måste vi ju testa att rulla själva! Så vi sjunger och gör rörelser till ”Hoppa-trilla-rulla”! Superkul att testa känslan av att rulla med våra egna kroppar!
Två av barnen gick även på en ”Hjul-promenad” med en pedagog och med en kamera. Utmaningen med promenaden var att gå lite utanför förskolans gård och upptäcka det som rullar omkring oss – så vägen var ett bra ställe att gå till, tyckte barnen. De tog kort på bilar, cyklar, bussen – bilar som stod still och som körde/rullade framåt. När barnen själva håller i kameran och fotar så tydliggör det för oss pedagoger det som barnen lägger märke till. Tillfället gav även möjlighet till många reflektioner, samtal och frågor. Vi kommer fortsätta med denna aktivitet lite då och då med alla barnen under terminens gång och ett kollage kommer sättas upp inne på avdelningen.