Nyfikenhet och utforskande i musikens tecken.

På förskolan försöker vi ta tillvara på barnens naturliga spontanitet, nyfikenhet och utforskande och utmana vidare och skapa olika undervisningstillfällen. Idag till exempel så var ett barn sugen på att spela piano, så vi gick tillsammans och hämtade batterier till en keyboard som vi har. Annars funkar ju inte keyboarden, till skillnad från pianot som inte behöver batterier. Sen startade vi keyboarden med on/off-knappen och barnet fick tillfälle att utforska både enkel teknik i vardagen så som musicerandet! Och detta fick ringar på vattnet – fler kompisar ville vara med och vi skapade en egen orkester med bjällror och trummor. Några tog mikrofoner och någon annan gjorde sitt egna ”instrument” med hjälp av en större lego-platta och en trästav som hen drog över plattan och ljud skapades. Vi sjöng ”Nu spelar vi starkt” och svagt om vartannat och fick känna efter med händer och öron hur vi gör när vi skiftar mellan att spela starkt och svagt. Några fick spela solo, och då fick de andra vila – vilket var lite svårt. Och sen blev det andra låtar som vi spelade och sjöng ihop. Superkul! Vi turades om att ha de olika rollerna i orkestern, och några valde att vara aktiv publik och ”kör-sångare”.

Efteråt fick de barn som ville spela, ihop med pedagogens hjälp, ”Blinka lilla stjärna” och ”Lilla snigel akta dig”. Pekfinger-stilen. Vi leker och lär och musicerar ihop!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.