Tema Hjul: skapande

För att uppmärksamma vårt NT-tema ”Hjul och Cirkel” på olika vis så var vi idag inne och målade med tre barn. Uppgiften idag var att stämpla färg med en klippt toapappersrulle. Barnen fick se toarullen och konstaterade att formen var rund och att den såg ut som en ”kjol” eller ”sol” när den var klippt. Sedan fick barnen välja målarfärger i två olika kulörer och därefter skapades det med liv och lust. Nyfikenheten på utmaningen var stor och diskussionen kring görandet kom spontant med lust och engagemang och även förundran över hur resultatet blev! Det blev runt även på pappret, fast flikigt! Nyckelord: cirkel, rund, färg och form. Vi skapar med samma teknik men vi gör olika och vi delar med oss av våra upptäckter under resans gång.

Vi har även ytterligare två utvecklingsområden på Stormen detta verksamhetsår – matematik och språk. Och detta integrerar vi på olika vis inom vårt tema inom olika undervisningstillfällen som är planerade, men även spontana. Att använda sig av våra gummor på samlingen ger möjlighet att prata om lägesbeskrivningar (först, sist och mittemellan) och även storlekar (störst och minst) och vi räknar dem (talramsan 1-5). Att sedan leka ”Kims lek” där alla föremålen på mattan är cirkelformade fast i olika former och färger ger barnen fler tillfällen till att uppmärksamma liknader och skillnader, utöver färg och form. Ett föremål trollas bort och barnet som blundat får gissa vad som saknas.

Och igår när vi hade våra namnlappar framme på samlingen och hälsade alla barn välkomna så gjorde vi ett stapeldiagram med legobitar där de gula bitarna symboliserade antal flickor och de röda bitarna antal pojkar. Vardagsmatematik.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Tema Hjul: skapande

  1. Paul Roos skriver:

    Bra med matte lek!

Lämna ett svar till Paul Roos Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.